Drága az új nemzetközi engedély???
Raho 2005.05.11. 14:35
90 ezer Forint egy papírért???
Hivatalos vélemény: nem sok
Megkérdeztük a közlekedési felügyelet illetékeseit: Miért olyan drága az új nemzetközi engedély, az Eu licenc? A lengyelek például jelképes díjon, a szlovákok és szlovének pedig ingyen adják ki fuvarozóiknak...
Elmondták: A Közlekedési Felügyeletek csak jogalkalmazók és nincsenek hatással a díjak kiszabására. (Ebben a Közlekedési Minisztérium, ill. a Pénzügyminisztérium az illetékes) Véleményük azonban a következõ:
1. Hazánkban az állami költségvetés nem támogatja az engedélyezési rendszer kiépítésének, fenntartásának és ellenõrzésének kiadásait. Az engedélybõl finanszírozzák: - A 19 megyében, plusz a fõvárosban létrehozott informatikai nyilvántartási rendszer kiépítését és fenntartását. - A hármas követelményrendszer (pl. a „kaució”) meglétének (közúti és telephelyi) ellenõrzési költségeit.
2. A felügyelet szerint jó hír az, hogy az EU által maximálisan engedélyezhetõ 5 évre adják meg a licencet. Ha a 90 000 Ft-ot, plusz a hiteles másolatonkénti 4500 Ft-ot elosztjuk öttel, már egészen más eredményt kapunk egy egész évre szóló díjra.
3. Ez a díj Nyugat-Európában az itthoni díj akár többszöröse is lehet.
Megjegyzések a 90 ezer Ft-tal kapcsolatban Hogy is van ez? Nézzük meg sorban a fenti érveket.
1. “Hazánkban az állami költségvetés nem támogatja a rendszer kiépítésének, fenntartásának és ellenõrzésének kiadásait.”Vajon mit értünk rendszer kiépítésén? Talán azt, hogy megnézték a számítógépeikben: hány fuvarozónak kell EU licenc. Aztán ezt a mennyiséget megrendelték a nyomdától. Miután megérkeztek a lapok rájuk nyomtatták a vállalkozások adatait. Végül kipostázták. A költségvonzat laponként aligha mehet 1000 Ft fölé... Ami a rendszer fenntartását illeti: Ezek szerint állam ennek költségeit a fuvarozókkal fizetteti. Nem az állampolgárok adójából (közte a fuvarozók jelentõs súlyadó és üzemanyag-jövedéki adó befizetéseibõl) fedezi. Ha ezt a logikát végigvinnénk az iskolák fenntartásnak költségeit az iskolába járó tanulók szülei fizetnék, a kórház fenntartását pedig a betegek.
2. „Az engedély öt évre szól.” Csakhogy: - A vagyont igazoló könyvvizsgáló díját, vagy a „kauciót” ezután is évente kell fizetni.- A nullás cseh és 100 zloty-s díjú lengyelhez képest így se jövünk ki jobban.
3. “Ez a díj Nyugat-Európában az itthoni díj akár többszöröse is lehet.”Nyugat Európában a cég teljesítette a három követelményt, és kapott egy EU licencet. Nálunk a jogharmonizáció kertében már jóval a csatlakozás elõtt teljesíteni kellett mindent, csak EU licenc nem járt érte, mert nem voltunk EU tagok. Most, hogy beléptünk, csak egy új papírt kell kiállítani.Az EU licenc megszerzése nálunk is a 90 ezer Ft többszörösébe kerül.
|