..::Ahol a méret a lényeg!!!::..
..::Ahol a méret a lényeg!!!::..
..::Bejelentkezés::..
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
..::Menü::..
 
..::Nap képe::..


 
..::Névnaposok::..

! Ma 2005. Junius 28. Kedd, Levente napja van.
Sok boldogságot kívánok!

 
..::::..
 
..::Hírek::..
..::Hírek::.. : Biztonság 40 tonna felett

Biztonság 40 tonna felett

RenaultMagnum  2005.05.26. 16:18

MAN biztonságtechnológia

Biztonság 40 tonna felett

De mit ér az erő, ha nem uralod? - jutott eszembe: hiába a ZF által gyártott automataváltó és a Knorrtól származó, ESP-vel szerelt fék, a szélesebb pályákhoz szokott gyári sofőr egy lendületesebb csapatás alkalmával így is csak a szalagkorlát hathatós közreműködésével tudta megállítania gépét, ezzel demonstrálva az üvegszálas lökhárító tűrőképességét. A későbbi szemrevételezés alkalmával megállapíthattam, hogy az agresszív találkozás ellenére is csak minimális sérüléseket szenvedett a szerkezet, amit szükség esetén valószínűleg Écs község kisiparosai is pillanatokon belül kijavítottak volna.


A nem szabványos törésteszt után ízelítőt kaptunk a MAN járműszerelvényekbe épített, vontatóra és pótkocsira is kiterjedő menetstabilizáló rendszer gyakorlati működéséből. A szükség esetén a vontatmány kerekeit is fékező, így a stabilitáshoz elengedhetetlenül szükséges vontatottságot megőrző ESP (EBS+ABS+ASR), sok más elektronikai és technikai megoldással karöltve komplex biztonsági hálót feszít a járművezető és szerelvénye köré.


Az ACC (Adaptive Cruise Control) mára szinte kivétel nélkül az összes felsőkategóriás személygépkocsiban megtalálható. Ez a rendszer hivatott - tempomat használata mellett - a szükséges sebességcsökkentésről, vagy akár a fékezésről is gondoskodni. A ködlámpa mellé épített kis fekete doboz adatokat szolgáltat a központi számítógépnek. Ezen információk segítségével a rendszer azokat a ráfutásos baleseteket igyekszik megakadályozni, amelyek a fáradtság hatására lecsökkent követési távolság miatt következnek be.


Ha az ACC segítségével már nem érjük utol az előttünk haladókat, érdemes a szembejövőket is elkerülni - gondolták a MAN-nál. Ebben segít egy kuriózumnak számító biztonsági rendszer, az LGS (Lane Guard System), amely a szélvédő mögé helyezett kamerán keresztül figyeli a terelővonalak járműtől való távolságát. Az így nyert információk alapján azonnal felismeri, ha a járműszerelvény úttartása bizonytalanná válik és időben figyelmezteti a járművezetőt a hosszabb, monoton vezetések alkalmával fellépő elalvás előtti állapotra. Működési elve egyszerű, mégis hatásos: 60 és 75 km/h között az irányjelzés nélküli terelővonal érintéskor, míg 75 km/h fölött annak átlépésekor figyelmeztető hang- és fényjelzést ad. Hatékony működésének egyik sarkalatos pontja, hogy a felfestések viszonylag jól láthatóak legyenek, így Magyarországon és hasonló állapotú úthálózattal rendelkező országokban csak erősen korlátozott módon nyújthat hathatós segítséget.


A menetstabilitás további fokozása érdekében a MAN és a Michelin közös fejlesztésbe kezdett. Ennek kapcsán létrehoztak egy gumiabroncsrendszert, amely az általánosan elterjedt duplakerekes megoldás alternatívájaként egy speciális felnire szerelt gumival az eddig megszokottnál jóval szélesebb futófelületet kínál az új kamiont vásárlóknak. Az autó tuning iránt fogékonyak figyelmébe ajánlom a 495-ös szélességi értéket. Ezzel a szimpla felnis rendszerrel 9%-os kopás- tehát költségcsökkenés érhető el a duplakerekes megoldáshoz képest, miközben az abroncsok közé szoruló nagyobb kövek okozta veszély teljesen megszűnik.


De ennyi előnnyel szemben bizonyára hátránya is van a technológiának, mivel ma még nem minden gyártó használja. Hát igen, felszereléséhez elengedhetetlenül szükségesek bizonyos technikai feltételek. Ezek a megváltozott kerékviszonyok mellett is biztosítják a biztonságos és balesetmentes közlekedést. Mivel egy esetleges defektnél, - nem úgy, mint az ikerkerekes megoldásnál - az adott helyen nem marad ép, teherviselő abroncs, egy durrdefekt bekövetkeztétől a megállásig a korábban bemutatott ESP stabilizálja a szerelvényt. Fontos még a lassú nyomásvesztés időben való felfedezése, amiben a személyautókból közismert, a MAN-nál TPM-nek becézett nyomásellenőrző rendszer segít. A fentiek miatt csak a gyárban erre előre felkészített vontatókon alkalmazható az új abroncs-család.


Fejlesztéseit a MAN egy Trucknology névre keresztelt program keretében hajtja végre. Ezeket a bemutatón egy speciálisan felkészített szerelvény segítségével ismerhettünk meg. A borulás sikeres elkerülése után streetfighter-közjáték, majd oltási gyakorlat következett. A német cég az elmúlt időben komoly energiákat fektetett az élet- és vagyonmentő gépek fejlesztésébe. Fáradozásaik - remélhetően csak bemutatókon látható - eredményét a katasztrófavédelemnél szolgálatot teljesítő, Schmitz felépítményes FE 27.460-as típusú tűzoltóautóval demonstrálták. A felgyújtott régi Skodát pillanatokon belül eloltották, majd a lökhárítóra szerelt fecskendőből előtörő vízsugár segítségével tolták le az útról.


A kedélyek megnyugtatására a látogatók ezután személyesen is megismerkedhettek a MAN széles járműkínálatával, valamint a pályán már megtekintett speciális célokra épített gépekkel. Különböző méretű, teherbírású és motorizáltságú kamionok valamint buszok sorfala közt sétáltam. Sajnos csak sétáltam, mivel a kamionok és kisteherautók mind-mind zárva voltak. A komforttal, ergonómiával való ismerkedés így reménytelen feladatnak bizonyult. A buszok csak statikus szerepet kaptak a bemutatón, így az igazságtalan háttérbeszorítás miatt érzett lelkiismeret-furdalás lehetett az oka, hogy azok ajtajait nyitva hagyták a kiállítók. Ezek között nézelődve találkozhattam Magyarországon nemigen látható típusokkal, például egy környékbeli háromtengelyes, fapados változattal. Ez valószínűleg méretei és utazási komfortja miatt sem terjedhetett el hazánkban.


Gyönyörű látvány volt a teljesen megtörve leállított, a Hajdú Volán színeiben versenyző csuklósbusz is, melyet a MAN már mint tendergyőztes szállító értékesített a vállalatcsoport részére. Innen pár méterre távolsági- és különjáratokon szolgálatot teljesítő óriások várták a kíváncsi látogatók ostromát.


Rövid álmodozás után lehetőség nyílt - gyakorlott pilóták felügyelete mellett - egy-két kamion kipróbálására is. Egy 530 lóerős TGA 18.530 típusú vontatóra kötött, betonlapokkal 40 tonnásra terhelt Schmitz utánfutós szerelvénnyel tehettem meg pár kilométert. Ha valaki még nem próbált ilyet, egyszer feltétlenül ejtse szerét és megtudhatja, hogy 40 tonna biztonságos mozgatásához szükség lehet a korábban vázolt technikai berendezések hathatós közreműködésére.

 
..::Óra::..
 
..::Banner::..

 

 
..::Chat::..

 
..::Számláló::..
Indulás: 2005-05-03
 
..::Napi tanács::..
 
..::Naptár::..
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?